Fórum ČZU – začátky, problémy a úspěchy v podnikání

Na půdě Kruhové haly České zemědělské univerzity se 22. března 2017 uskutečnilo další setkání ze série besed – Fórum ČZU, tentokrát zaměřené na nástrahy a přínosy podnikání. Více než 120 posluchačů si vyslechlo rady od zkušených startupistů, zapojilo se do nápadité hry a zkonzultovalo své byznys plány na připravených workshopech. Cílem fóra bylo inspirovat mladé lidi k vlastnímu podnikání a dodat jim odvahu v nelehkých začátcích. Fórum uspořádal podnikatelský inkubátoru ČZU – Point one. Videozáznam z celé akce naleznete zde – http://1url.cz/ctVZH

Studenti a zájemci z řad veřejnosti mohli nasávat inspirativní rady při debatě zakladatele 3D tiskáren Be3D Davida Miklase, výrobců diáře Doller Jana Emlera a Jirky Doležala a ředitelky odboru startupů ve společnosti CzechInvest Markéty Havlové.

V přibližně 2 hodiny trvající besedě se mluvilo i o tom, jak objevit jedinečný nápad, který bude mít cenu realizovat. David Miklas k tomu dodává: „Mít nápad nestačí, to je jen začátek. Nejdůležitější je ho převést do reality. Právě teď řeším opačný problém. Mám asi 20 nápadů a nevím, do které ho se pustit dřív.“ Řeč se stočila také k tomu, jak vytvořit ideální byznys plán, který je schopný obstát před investory. „Na začátku jsme žádný byznys plán neměli, vymysleli jsme produkt a pak jsme začali shánět peníze,“ objasňuje začátky svého podnikání Jirka Doležal. „Z mojí zkušenosti byznys plán nikdy nevyjde. Pokud nemusíte, investorům se vyhněte, ztrácíte tak část své rozhodovací pravomoci,“ říká David Miklas a Markéta Havlová k tomu doplňuje: „Nejlepší byznys plán je takový, aby se dal přizpůsobit, když dojde na krizové scénáře a na ty dojde většinou vždy.“

Posluchače v závěrečné diskuzi pak zajímalo, jaký je recept na úspěch. „Hlavně používejte vlastní hlavu, to je asi nejlepší rada, jakou vám můžu dát, každému totiž funguje něco jiného. Neznamená to nepřijímat rady od ostatních, ale nakonec se vždy musíte rozhodnout sami,“ dodává na závěr diskuze Jirka Doležal.

Fórum ČZU pokračovalo interaktivní podnikatelskou hrou. Ta spočívala v hledání předmětů v areálu školy i mimo něj, které není zase tak lehké najít. Soutěžící museli přinést například litrovou láhev na vodu, korkový špunt a další. V rámci hry museli také přijít do tajemné posluchárny číslo 404, která však neexistovala, nebo si k sobě do týmu najít parťáka. Časový limit byl stanoven na 45 minut a úkoly zvládlo splnit 12 z celkových 30 soutěžících, kteří obdrželi ceny od České spořitelny a dalších partnerů této akce.

V poslední části fóra proběhly skupinové workshopy zaměřené na marketing, crowdfunding a vylepšení byznys plánu, které vedly účastníci besedy spolu s Věrou Šidlíkovou z České spořitelny.

A rada na závěr zní: „Pokud máte nápad a aspoň trochu mu věříte, jděte do toho a buďte pilní, protože píle je základ úspěchu,“ dodává David Miklas.

Autor: Petr Kopeček