Garlo 2.0 – platforma, díky které mohou zahradnictví prodávat kytky online rychle a bez starostí

Nazačátku byl nápad vybudovat online zahradnictví a prodávat rostliny a vše co k tomu patří přes internet. Dnes chtějí kluci Honza Macháček a Adam Borovský pomáhat prodávat přes internet všem zahradnictvím v Česku díky online platformě, kterou vyvíjejí. Při svých předchozích zkušenostech se zaměřili především na logistiku, vymysleli ekologické obaly na kytky, které se tak během cesty nepolámou, a nápad si nechali rovnou patentovat. Pomáhají také lidem s pěstováním pomocí online zahradníka Rostlinář.cz a vyhráli i soutěž o nejlepší nápad inkubátoru Point One 2018. O tom, jak se zrodil nápad na online zahradnictví a novou platformu a co vše se za tím skrývá, jsme si povídali s Honzou Macháčkem v rámci našeho seriálu o projektech, které využívají služeb podnikatelského inkubátoru ČZU – Point One.

Ahoj Honzo, tvůj nápad Garlo 2.0 vyhrál v soutěži o nejlepší studentský nápad inkubátoru Point One 2018, co to pro tebe znamená?

Určitě mě to potěšilo, je to super zpětná vazba a ověření si toho, že náš nápad je zajímavý i pro porotce. Jsme rádi, že to může mít reálný potenciál. Získal jsem další motivaci pokračovat v projektu dál.

Založili jste online zahradnictví Garlo, jak vás napadlo přeprodávat rostliny přes internet?

Potkali jsme se s kamarádem na vysoké škole u piva a oba jsme měli podobný nápad ze stejného odvětví, věděli jsme, že tento trh ještě z technického pohledu není tak rozvinutý. Začali jsme s analýzou trhu a vyšlo nám, že by to mohlo fungovat. Na začátku jsme neměli skoro žádné zkušenosti, ale přesto jsme se do toho vrhli po hlavě. Český e-commerce není zatím v tomto segmentu tak rozvinutý, takže jsme šli do nejistoty, ale byla to výzva. Chtěli jsme také pomoci zahrádkářům s byznysem, neměli jsme sice přesnou představu, ale ta se postupně utvářela.

Slyšel jsem, že jste vymysleli speciální ekologický obal na přepravu rostlin, řekni mi o tom víc?

První odesílání rostli bylo často pokus – omyl. Postupem času jsme ten způsob odesílání vychytali téměř k dokonalosti. Rostlina je žívá věc, existuje milion způsobů, jak je rozesílat a jeden ze způsobů, jak menší rostliny odesílat bylo v plastových obalech, které některé zahradnictví používají. Nám se nelíbilo posílát plastové obaly z ekologického i estetického důvodu, takže jsme hledali cesty, jak to vyřešit. Po spoustě pokusů jsme na to přišli. Balíme rostliny do papírového kartonu.

Popiš mi víc, jak ten obal funguje

Speciální obal funguje na bázi kartonových žeber, které se dají sestavit tak, aby dokázala zabránit pohybu rostlin v krabici, je to karton, nevzniká tak přebyteční plast, který nezřídkakdy končí v oceánech.

Slyšel jsem, že jste si tuto technologii nechali patentovat, plánujete ji dále vyvíjet?

Ano, před pár dny jsme získali patent, tedy přesněji řečeno užitný vzor. Rádi bychom si ho však nenechávali jen pro sebe. Nabídneme ho určitě dalším společnostem, aby se již více nemusel používat plast pro dopravu rostlin a pomůžeme životnímu prostředí.

Nikdo jiný nic takového v Česku nepoužívá?

Používají se podobné obaly, ale pouze plastové.

A co ve světě?

To zatím nevíme.

Jaký největší problém jsi musel v podnikání překonat?

Největší problém bylo řešit pořád jen provozní věci. Chtěli jsme se věnovat hlavně samotnému webu a technologiím, teda naší největší přidané hodnotě. Řešili jsme otázky typu – jak zavlažovat naše rostliny, shánění pomocníků, školení atd., je toho mraky. I proto měníme náš byznys model. Chceme nechat zahradnickou práci zahradníkům a technickou (online) práci nám.

Jak velký je váš tým?

Firmu jsme zakládali ve dvou – já a Adam Borovský, ale nyní nám pomáhá spousta našich známých, přítelkyně s focením, Míša z 1001voyagesgourmands.com s články na blog a důležitou částí našeho týmu jsou Eliška a Sylva, které nám pomáhají vyřizovat komunikaci se zákazníky a řešit problémy. Je nás přibližně 10.

Čeho bys chtěl v podnikání dosáhnout?

Chtěl bych vytvořit něco většího než jen generovat peníze, něco, co má reálný přínos pro lidi a planetu. Vytváříme aplikaci – rostlinář.cz – která pomáhá zahrádkářům s pěstováním rostlin. Tento projekt má pomoci lidem pěstovat a sázet rostliny správným způsobem a ve správnou dobu, prostě vzbudit zájem mladých lidí o zahrádkaření a zkrášlovat tak českou krajinu.

Chcete rozšířit podnikání i za hranice Česka?

Pokud bude model fungovat v ČR, tak bychom to chtěli rozšiřovat dále, ale na to je ještě brzo.

Jak jste se dostali k Point One?

Jeden z důvodů, proč jsem hledal něco jako Point One, byl, abych se dostal do prostředí, kde lidi řeší podobné problémy jako já a dají mi mnohem větší vhled do věcí, které já nevidím. Chtěl jsem navázat nové kontakty a zažít taky trochu srandy.

Takže to byla dobrá volba?

Jednoznačně! V Point One jsou skvělí lidi a jsme jedna velká parta, navzájem si pomáháme a tak to má být.

Jak ti inkubátor pomohl v začátcích?

Pomohl mi se základními věcmi jako elevator pitch, a dal mi množství nejrůznějších workshopů. Uvědomil jsem si na základě konzultací s mentory, že chceme jít jiným směrem než na začátku. Takže teď jsme znovu na startu a cítím novou chuť do projektu zase šlápnout, je to úplně nová energie a jsem zvědavý, jak to bude pokračovat.

Co bys poradil lidem, kteří chtějí s podnikáním začít, ale zatím nenašli odvahu se do toho pustit?

Nepocházím z podnikatelské rodiny, nicméně vždy jsem dostal naprostou volnost dělat to, co mě baví. Za což jsem moc rád. Musel jsem tak vědomosti získávat od nuly. Z počátku jsem četl spoustu motivačních knih o způsobu života a myšlení. Postupem času jsem se cítil tak přemotivovaný, že jsem si uvědomil, že je na čase jít více do hloubky a vzdělávat se v konkrétních tématech a konečně začít něco dělat.

Spousta lidí řeší v čem začít podnikat. Pro mě je důležité, aby ta myšlenka vzešla z reálné potřeby někomu pomoci, vyřešit nějaký skutečný problém, udělat něco lépe. A až poté řešit kolik to vydělá. Pokud je v tom hlubší myšlenka, pak mě to baví, pokud mě to baví, dělám to na 110 % a pokud to dělám kvalitně, pak to lidé dokážou ocenit i finančně a bude to životaschopné.

Podnikání je o riziku, pokud nechcete podstoupit riziko, podnikání nebude pro vás. Způsob, jak minimalizovat riziko na začátku, je jednoduchý. Vytvořte si úplně základní verzi, za kterou budou zákazníci podle vás ochotni platit. Získáte ihned zpětnou vazbu a pokud bude kladná, zlepšujte projekt k dokonalosti, pokud ne, změňte směr. Samozřejmě skvělý způsob je sdílet a diskutovat vaše myšlenky a nápady s lidmy, kteří řeší podobné problémy, například se členy podnikatelského inkubátoru.

Díky Honzo za rozhovor a ať se vám s online zahradničením daří.

Autor: Petr Kopeček