Online tržiště Garlo vám vybere ty správné kytky pro vaši zahradu

Na začátku byl nápad vybudovat zahradnictví a prodávat rostliny přes internet. Dnes chce Honza Macháček s jeho týmem pomáhat prodávat přes internet všem zahradnictvím v Česku. Jak se od zimy 2018 po vstupu do inkubátoru posunul s jeho produktem vpřed a kam má namířeno, nám Honza prozradil v následujícím rozhovoru.


Ahoj Honzo, můžeš nám představit tvůj projekt jednou větou? Co vlastně děláte?

Ve stručnosti sjednocujeme česká zahradnictví na jednom místě – Garlo.cz a usnadňujeme tak zahrádkářům hledání rostlin, takže strávíte méně času za klávesnicí a více na zahradě.

Jak to přesně funguje?

Fungujeme jako tzv. tržiště, něco jako Heuréka s tím, že náš hlavní cíl není srovnávat nabídky podle ceny, ale usnadnit zahrádkářům samotný proces výběru rostlin a snížit čas, který při tom stráví. U nás na Garlu si jednoduše podle zvolených filtrů vyberete rostlinu jakou hledáte a my vám řekneme, v jakém zahradnictví si ji můžete koupit a za jakou cenu. Máme v plánu do nabídky zařadit i zahradnictví bez e-shopů, takže vám prozradíme, kde nejblíže od vašeho domu můžete sazenice nakoupit.

Jak jste se k nápadu vůbec dostali?

Tři roky jsme provozovali e-shop a snažili se prodávat sazenice online, ale zjistili jsme, že nám spoustu času zaberou především každodenní provozní věci, což nebyla naše nejsilnější stránka. To jsme si díky inkubátoru včas uvědomili a obrátili náš směr zpátky do online světa s tím, že se chceme soustředit na to, co nám jde nejlépe. To jsou technologická řešení a online byznys.

Jak se tato změna projevila ve vašem podnikání?

Upravili jsme náš byznys model z B2C na B2B a rozhodli se pomáhat zahradnictvím lépe prodávat, zvyšovat jejich obrat a dostat na jejich web více zahrádkářů. Od podzimu 2018 máme první klienty, pomalu rosteme a snažíme se díky našim výsledkům přesvědčovat další zahradnictví, že naše služby pro ně mají reálnou přidanou hodnotu. Zahradnictví se díky nám mohou více věnovat jádru jejich byznysu – což jsou především rostliny, a my se postaráme o jejich e-commerce.

Proč jste se rozhodli vstoupit do Point One?

Potřeboval jsem vystoupit ze své uzavřené bubliny, dostat nové podněty, potkat lidi, kteří řeší podobné problémy jako já. Potřeboval jsem si taky udržet motivaci a hlavně jsem se chtěl učit novým podnikatelským dovednostem a rozšiřovat si obzory.

Jak vám Point One nejvíce pomáhá? Co je jeho největší přidaná hodnota?

Ten největší přínos vidím v kvalitních mentorech, bez kterých bychom se tak rychle nikdy nemohli posouvat vpřed. Díky tomu, že můj hlavní mentor je Jakub Sechter, který má bohaté zkušenosti z technologického prostředí a má vhled do podobných věcí, které řeším, tak ta spolupráce skvěle funguje.

Jak přesně ti Jakub pomáhá?

Snažíme se spolu nastartovat a pořád ladit náš byznys model, ale i další věci okolo. Jakub hodně dbá na práci s cílovou skupinou a ověřování hypotéz dříve, než na jejich budování strávíte neúměrně času a kapacit, aniž byste věděli, zda vámi zvolený směr bude fungovat. To vám ve výsledku šetří čas a posouvá váš produkt rychleji k okamžitým potřebám uživatelů.

Ta otázka se přímo nabízí, spolupracujete s někým na naší zemědělské univerzitě?

Zatím žádná konkrétní spolupráce není, ale pár myšlenek v hlavě mám, jak by to mohlo fungovat. Jsme otevření jakékoliv vzájemně prospěšné spolupráci, a to nejen s univerzitou.

Kam se chcete s podnikáním posunout? Jaký je váš cíl?

Byznysově jsme zatím na začátku, stále hledáme nejlepší řešení, jak by to mohlo fungovat nejen v ČR, ale i v dalších zemích. Celý segment online zahradnictví je na vzestupu a je tu velký potenciál. Zatím lidé moc nevěří, že když si objednají rostliny online, tak v pořádku dojdou až domů. To se ale brzy změní, stejně jako se před nějakou dobou stalo v online nakupování potravin. Na trhu je stále málo online zahradnictví a místo pro nové e-shopy tu rozhodně je.

Honzo, moc díky za rozhovor, ať se ti s Garlo daří a někdy v Point One zase na viděnou.

Autor: Petr Kopeček


Jan Macháček vystudoval bakalářský obor Provoz a Administrativa na PEF ČZU. Po studiu se rozhodl naplno věnovat byznysu a založil online zahradnictví Garlo.cz, jež se následně změnilo v zahradnické online tržiště. Mezi jeho koníčky patří badminton, squash, programování a přítelkyně. Členem Point One je od února 2018.