Zachyťte první okamžiky v životě vašich dětí, v budoucnu to jistě oceníte. Říkají zakladatelky společnosti Šťastná Mamka Gabriela Sarah Lázenská a Martina Pešulová

Gabriela a Martina jsou dvě normální ženské, jak samy o sobě říkají, v této době obě na mateřské dovolené. Společně vyrábějí s láskou upomínkové předměty zaměřené na novorozence a malé děti a dělají radost maminkám po celém Česku. Gabriela také dokončuje studium na PEF ČZU obor Provoz a Ekonomika a nabyté zkušenosti společně s Marťou přetváří do podnikání, kterým by se chtěly živit, až mateřská skončí. Jak se jim to daří, jak se k podnikání dostaly nebo zda a jak moc je postihla corona krize, se dozvíte z dalšího dílu našeho seriálu o členech Point One.

Ahoj Gabčo a Marti, moje typická otázka úplně na začátek. Můžete nám představit váš projekt Šťastná mamka jednou větou?

G: Ta jedna věta by mohla být: Jsme dvě mamky na mateřské a nechtěly jsme se vrátit do práce, tak jsme se vrhly na podnikání. Nebo jinak, na trhu nám chyběly produkty, které by dokázaly hezky uchovávat vzpomínky na naše děti v prvních měsících a letech jejich života, tak jsme je začaly tvořit samy.

Na jaké typy produktů se přesně zaměřujete?

M: Náš top produkt je rámeček na fotku z ultrazvuku, který má tři siluety maminek s bříškem a kapsou, kam si maminky mohou vložit pamětní fotky. Dalším produktem je šablona na otisk dětských nožiček nebo polštářek pro zoubkovou vílu.

Na webu jsem se dočetl, že všechny produkty vyrábíte ručně, je to pravda?

G: Ano, ano. Když naše poklady večer usnou, tak vystřihujeme, lepíme, šijeme.

M: Všechno projde našima rukama. Máme k ruce šablony vyrobené grafikem, ale na vše jsme samy.

Jak se vám dařilo v roce 2020? Postihla vás nějak krize, nebo na vaše podnikání neměla žádný vliv?

G: Těžko říci. My jsme trošku specifické tím, že vše zatím děláme při rodičovské dovolené. Zatím jsme se úplně nevěnovaly tolik marketingu. Nicméně bych řekla, že třeba závěr roku jsme měly na naše čísla poměrně silný. A tím, že jsme e-shop a zatím nemáme nikde žádné produkty v obchodech, tak nás vyloženě corona nezastihla, pouze v oblasti spolupráce s pražskými městskými částmi, které odebírají rámečky na vítání občánků, nás to postihlo, jelikož ty se za celý rok nekonaly.

M: Já bych ještě doplnila, že vlastně kvůli coroně jsme se s Gabčou nemohly vídat v neutrálním prostředí. Tím, že obě máme doma malé děti a manžely, tak vždycky potřebujeme někam utéct, kde se dají věci promýšlet, teď bohužel nemáme moc kam.

G: To je pravda.

M: Kvůli coroně jsme nemohly vytvářet nějaké extra novinky, protože nové skvělé nápady se rodí především, když jsme spolu.

Co plánujete na rok 2021? Máte nějaké konkrétní plány? I třeba jak se vídat častěji?

G: Plány jsou vždycky. Já bych teď řekla, že jsme v takové fázi restartu, kdy vlastně máme zhruba půl roku na finální rozhodnutí, kam se se společností budeme ubírat. Cíl je teď zapracovat na marketingu a dostat se více do povědomí.

M: Musíme také zapracovat na e-shopu, protože zatím jedeme na free verzi Shoptetu s omezeným množstvím produktů, který nám již nestačí. Věříme, že když nabídneme atraktivnější a propracovanější e-shop, pomůže nám to získat víc zákazníků.

Držím pěsti, ať se všechny plány podaří. Vraťme se ale ještě úplně na začátek. Co vás vůbec motivovalo začít podnikat?

G: První sklenička bez dětí (smích). Děti zůstaly doma s chlapama. Bylo to tak, že jsme se bavily, co bude a nebude, že obě dvě máme nějaké vzdělání, zkušenosti, tak jsme si říkaly, proč to nezkusit.

M: Vlastně jsme na rodičovské dovolené zjistily, že máme ještě hodně volného času, že se můžeme věnovat ještě něčemu jinému.

Co stálo za vaším rozhodnutím vstoupit do Point One? A jak jste se o něm vůbec dozvěděly?

G: Point One je moje aktivita, protože v současné době studuji na ČZU. Momentálně jsem v závěrečném ročníku magisterského studia. Už od bakaláře mi vždycky přišel nějaký email o inkubátoru, většinou jsem to však hned smazala, ale v říjnu 2019 jsem si řekla, že bychom to mohly zkusit, že by to pro nás mohla být šance posunout se dál a tak jsme se přihlásily.

Jak byste popsaly svoji zkušenost s Point One?

G: Point One je super komunita, kde se nemusíš bát říct svůj názor, nebo požádat o pomoc. Aktivity, které inkubátor vyvíjí, ať už to jsou workshopy, propojování s mentory a další, mohou vaše podnikání hezky nakopnout.

Marťo a co ty? Co tvá zkušenost s Point One?

Líbí se mi především to zázemí, skvělá a důležitá je také zpětná vazba, jak od členů, tak mentorů.

Máte nějakého oblíbeného mentora nebo mentorku, se kterým spolupracujete?

G: Spolupracujeme především s Matyášem Dřevem. Měly jsem inspirativní konzultaci s Monikou Netřeba a máme v plánu se potkat i s dalšími mentory na online marketing, jejich workshopy byly super. Moc se mi líbilo i setkání s Margaretou Křížovou.

Co byste doporučily lidem, kteří o podnikání uvažují, ale zatím nenašli odvahu se do něj pustit?

G: Dát si skleničku vína (smích). Především ale zahodit předsudky, vždy si můžete něco myslet, ale skutečnost může být úplně jiná. Dokud to nezkusím, tak nemůžu vědět, jestli mám šanci uspět nebo ne.

M: Přesně tak. Zvlášť, pokud jste na mateřské, tak nemáte co ztratit. Můžete začít s minimálními náklady a navíc máte docela dost volného času.

Gabi a Marťo moc díky za rozhovor a ať se vám s vaším maminkovským podnikáním daří.